PelitWWE 2K16

Arvio: WWE 2K16 (PS4)

Julkaisija: 2K Sports

Kehittäjät: Yuke’s, Visual Concepts

Alustat: PS4, Xbox One, PS3, Xbox 360


 

Omistan Shut Your Mouthista (2002) lähtien lähes kaikki WWE-pelit. Shut Your Mouthin lisäksi Here Comes the Pain (2003) ja WWE 2K14 (2013) ovat minulle kaikista rakkaimpia showpainipelejä; välillä on erittäin mukavaa laittaa PlayStation 2 kuntoon, asettaa Here Comes the Painin lätty koneeseen ja nauttia vanhasta painimätöstä täysin rinnoin. Nyt omistan 2K-sarjan uusimman ylpeyden, WWE 2K16:n, PlayStation 4 -konsolille. 2K15 oli pettymys, josta kuitenkin löytyi myös positiivisia asioita – käydäänpä siis katsomaan, mitä tämän vuoden versio oikein sisältää ja miltä se on tuntunut näin alkuun.

2K16:ssa on WWE-pelien pitkän historian laajin rosteri. Pelistä löytyvät niin nykyhetken kirkkaimmat tähdet kuin myös suurin osa lajin legendoista. Kykenet toteuttamaan fantasiaotteluita, joita ei oikeassa kehässä voitaisi nähdä. Laaja rosteri on iso plussa, jossa kuitenkin on yksi suuri miinus. Naispainin vallankumouksen johtajat Sasha Banks, Bayley, Becky Lynch ja Charlotte puuttuvat nimittäin pelistä kokonaan, eikä 2K ole vielä ilmoittanut, lisätäänkö ”Four Horsewomen” ladattaviksi hahmoiksi (DLC, downloadable content) jossain vaiheessa. Onneksi pelissä sentään on Community Creations -palvelu, jossa pelaajat voivat jakaa luomiaan hahmoja koko maailmalle; Sasha, Bayley, Becky ja Charlotte löytyvät kyseisestä palvelusta erittäin hyvin toteutettuina.

 

wwe 2k16 royal rumble

Pelin hahmovalikoima on niin kattava, että jokainen Royal Rumble -ottelu on aina erilainen.

 

Pelimoottori on ottanut kehitysaskelia parempaan suuntaan. Pidin jo viime vuonna otteluiden toteutuksesta ja matsien hitaammasta temmosta, sillä rauhallisempi tempo toi otteluihin aidomman fiiliksen. Tänä vuonna realistisuus on toteutettu entistä paremmin. Muutama pieni bugi on esiintynyt pelaamisen aikana, mutta paljon vähemmän niitä tuntuu olevan kuin viime vuoden versiossa.

Reverse- eli torjuntasysteemi on uudistunut täydellisesti. Jokaisella ottelijalla on tietty määrä väistöjä varastossaan, ja ne hupenevat jokaisen käytön jälkeen; käytettävissä olevien torjuntojen määrä kasvaa ottelun aikana takaisin painijan ominaisuuksien mukaan. Jos käytät väistön väärään aikaan, voit pahimmassa tapauksessa vahingoittua rankasti. Et siis pysty blokkaamaan vastustajan lopetusliikettä huonolla strategialla, koska reverse-mittari huutaa tyhjyyttään. Olen itse kokenut tämän muutamaan otteeseen ja kironnut tappiotani, kun en ole voinut kääntää vastustajan lopetusliikettä edukseni.

Myös selätyksien minipeli on muuttunut. Aikaisemmin selätyksistä irtaudutiin painamalla nappi pohjaan ja irroittamalla ote juuri oikealla alueella vaakamittarissa. Nyt mittari on pyöreä, ja pelaajan pitää painaa nappia oikealla alueella päästäkseen selätyksestä irti – ja alue pienentyy painijan uupumisen myötä. Uutena keinona on tullut mahdollisuus ottaa köysistä kiinni, jos olet köysien vieressä. Tämä on erittäin onnistunut pieni muutos realistisempaan suuntaan: tuomari ei nimittäin aina näe, jos tarraat köysiin kiinni.

Luovutuksia on niin ikään hiottu uuteen uskoon. Nappien rämpläämisen sijaan minipeli toimii siten, että vastustajan palkki on saatava tatteja käyttämällä oman palkkisi alueelle, jos olet hyökkääjä. Puolustajana pitää paeta vastustajan palkkia niin kauan, kunnes olet päässyt lukotuksesta irti. Voit kiihdyttää palkkisi vauhtia, mutta sen jälkeen tattien hallitseminen on paljon haastavampaa. Uudistus on saanut ristiriitaista palautetta. Osa on tykännyt, kun taas osa on haukkunut maan rakoon. Henkilökohtaisesti en tykännyt uudistuksesta alkuun, mutta sen opittuani en todellakaan halua palata takaisin nappien hakkaamiseen.

 

wwe 2k16 daniel bryan rusev submission

Lukotuksien uusi minipeli saattaa aiheuttaa aluksi harmaita hiuksia, mutta ajan myötä tekniikkaan tottuu kyllä.

 

Creations-osioon on panostettu tänä vuonna paljon. Viime vuonna hahmon ja muiden asioiden luomisessa oli suuria rajoitteita. Nämä puutteet aiheuttivat isoja ärähdyksiä pelaajien keskuudessa, ja nähtävästi pelin kehittäjät ovat ottaneet näistä valituksista kopin, sillä monissa luontiosuuksissa on otettu isoja harppauksia eteenpäin. Varsinkin luomasi painijat näyttävät hyviltä, ja pystyt muokkaamaan hahmoasi melkeinpä miten tahansa. Voit esimerkiksi asettaa omat kasvosi luomallesi painijalle siirtämällä kuvasi netin kautta peliin. Ainakin PS4:n Community Creationsista löytyy todella loistavasti luotuja hahmoja ladattavaksi. Hyvistä uudistuksista huolimatta allekirjoittanutta hieman tosin harmittaa se, ettei Create a Story -moodia ole tarjolla. Omien tarinoiden luominen oli luovaa ja hauskaa puuhaa. Toivon todella, että moodi palaa takaisin pelin seuraavassa osassa.

Pelistä löytyvät lähes kaikki ottelumuodot, joita nykypäivän WWE tarjoaa. Sekin siis kielii kehityksestä. Ottelumuotojen lisäksi tarjolla on erilaisia pelimoodeja, joista yksi on 2K:n koripallopeleistä tuttu MyCareer. Vielä viime pelissä MyCareer oli suuri pettymys, jossa oli oikeastaan vain otteluita otteluiden perään: hahmollasi ei ollut luonnetta, tarinoita oli vähän ja koko pelimuoto oli puutteidensa takia tylsää tahkoamista. Tänä vuonna tilanne on toinen. Hahmollasi on luonteenpiirteitä, jotka muuttuvat haastattelujen ja otteluiden myötä. Hahmosi voi olla face tai heel – eli hyvä tai paha – valintojesi perusteella. Juonikuviot voivat alkaa esimerkiksi siten, että joku painija hyökkää kimppuusi tai sinä hyökkäät jonkun toisen painijan kimppuun. Voit myös muodostaa ystävyyssuhteita toisiin painijoihin kannustamalla heitä otteluissaan, jolloin voit mahdollisesti saada itsellesi joukkuepartnerin. Tavoitteenasi on saavuttaa Hall of Fame -status, ja matkasi aikana voitat toivottavasti myös muutaman mestaruuden. Hyvänä lisänä tänä vuonna on mahdollisuus myös koota joukkue ja nousta tag team -divisioonan huipulle.

MyCareer -moodissa jokainen ottelusi arvostellaan tähtiarvosana-asteikolla nollasta viiteen. Arvosanaan vaikuttavat erilaiset asiat: matsin monipuolisuus, vastaiskujen vaihto, nimikkoliikkeiden käyttäminen, selätystilanteiden dramaattisuus ja erilaiset unohtumattomat OMG-hetket. WWE 2K15:n suurin heikkous arvosteluissa oli se, ettet voinut saada hyvää arvosanaa ottelusta, jos hävisit matsin. Nyt asia on korjattu – voit painia viiden tähden klassikon myös häviämällä ottelun. Matseista saat erilaisia pisteitä, joita voit käyttää hahmosi kehittämiseen. Kykenet esimerkiksi parantamaan ominaisuuksiasi, hankkimaan uusia taitoja tai rekrytoimaan hahmollesi managerin. MyCareer on todella koukuttava pelimuoto, jonka otteessa voi hurahtaa useampi tunti päivässä. Ehdottomasti pelin parasta antia!

 

wwe 2k16 heimo ukonselkä vs valentine fcf wrestling

Creations-osiossa voi luoda oman hahmon, sisääntulon, show’n, areenan ja mestaruusvyön.

 

Myös 2K Showcase -moodi jatkuu WWE 2K16:ssa. Tämän vuoden painoksessa keskitytään yhteen koko lajin suurimmista legendoista, ”Stone Cold” Steve Austiniin. Showcase-moodin aikana pelaat Austinin uran tärkeimmät tapahtumat ja ottelut läpi. Matseissa on tiettyjä maaleja, joita pitää saavuttaa otteluiden aikana, jotta pystyt avaamaan pelin lukitettuja ekstroja. Eräs maali on esimerkiksi se, että suoritat Lou Thesz pressin, jonka jälkeen pitää iskeä Stone Cold Stunner ja saada vastustajasta voitto selätyksellä. Pelimuotona Showcase on aikamatka showpainin historiaan. Henkilökohtaisesti en kyseisestä moodista niin välitä, koska muoto on jo vanha ja kulunut. Pahinta siinä on se, että moodi on pakko pelata, mikäli haluat saada pelin kaikki herkut auki. (Voit tietysti myös ostaa kaupasta rahalla kiihdyttimen, jolla avaat kaiken lukitun sisällön. Pelaajalle kiihdyttimen käyttäminen tuntuu kuitenkin halpamaiselta vaihtoehdolta.) Tähän pelimuotoon käytetyt rahat voitaisiin jatkossa käyttää esimerkiksi MyCareerin tai WWE Universen kehittämiseen.

WWE Universe on niin ikään ollut pitkään yhtenä pelimuotona WWE-peleissä. Moodi ei ole kokenut suurempia muutoksia viime vuosina. Voit järjestää tapahtumat itse tai antaa pelin luoda tapahtumat ja pelata ottelut. Pääohjelmat ovat aluksi Raw, SmackDown ja NXT, mutta pelaaja voi muokata kalenteriin haluamansa show’t ja niissä esiintyvät painijat. Peli muodostaa sattumanvaraisesti tarinoita, loukkaantumisia ja juonenkäänteitä, mikäli olet valinnut asetuksista tietyt ehdot omalle universumillesi. Konseptina tämä on erittäin mielenkiintoinen, mutta toteutus on nyt monta vuotta junnannut paikoillaan. Potentiaalia on paljon enemmän, mutta sitä ei hyödynnetä parhaimmalla mahdollisella tavalla. Pelimuoto on sen takia hieman väljähtänyt eikä välttämättä nappaa koukkuunsa.

WWE 2K16 on selkeästi parempi kuin edeltäjänsä ja kuuluu mielestäni painipelien parhaimmistoon. Ottelumoottorin parannukset ja pienet uudistukset ovat askeleita parempaan ja realistisempaan suuntaan. Painijat näyttävät aidoilta, ja liikevalikoimat on päivitetty nykyaikaan, vaikka edelleen joukosta löytyy myös todella vanhoja liikeanimaatioita. Graafisella puolella voitaisiin niin ikään mennä eteenpäin, mutta mielestäni tärkeintä on nyt luoda pohja onnistuneille pelimekaniikoille, minkä jälkeen voidaan keskittyä parantamaan visuaalista puolta. Creationsin monipuolisuus ja erittäin hyvältä näyttävät pelaajien luomat hahmot ovat suuria onnistumisia. Verkkopelaamista en ole vielä testannut, joten siitä en voi fiiliksiäni antaa.

Jos et ole hetkeen ostanut WWE-peliä, nyt voisi olla aika kokeilla uusinta versiota. WWE 2K16 on uusista painipeleistä laadukkain, ja pelisarjalla on suunta kohti valoa.


 

+ Rosteri on laaja.
+ MyCareer-pelimuoto toimii.
+ Creations-osio on monipuolinen, ja itse luodut hahmot näyttävät hyviltä.
+ Ottelumoottori on parantunut.

– Naispainijoita puuttuu rosterista.
– Showcase-pelimoodi on tullut tiensä päähän.
– Tietyt animaatiot ovat kehnoja otteluissa.

Pelin arvosana: 8/10

 

Lisää...
Kristian Hirsimäki

Kristian Hirsimäki

Showpaini on ollut sydäntä lähellä vuodesta 2005 lähtien. Youtubessa The Krizski!

Previous post

Joulukalenteri 2015: Luukku 3

Next post

Joulukalenteri 2015: Luukku 4

No Comment

Leave a reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.